Een verkeerde kandidaat werven kost veel geld

De verborgen kosten van een bad hire

Heeft u momenteel een vacature openstaan binnen uw organisatie? Het werven van een geschikte kandidaat kan een lastig proces zijn. Het is erg belangrijk om meteen de juiste kandidaat te selecteren. Een zogenaamde ‘bad hire’ kost namelijk erg veel geld. In dit blog vertelt ondernemenblogger u daar meer over. Lees snel verder!

Kostenposten van een verkeerd geselecteerde kandidaat

Bij een verkeerd geselecteerde kandidaat komen meer kostenposten kijken dan u misschien in eerste instantie zou denken. Natuurlijk moeten er kosten gemaakt worden voor het salaris van de kandidaat. Daarnaast zijn er ook nog een aantal minder voordehandliggende kostenposten zoals:

  • Productieverlies of het verlies van opdrachten of klanten
  • De kosten voor de werving van een nieuwe kandidaat
  • De uren die uw werknemers kwijt zijn aan het inwerken van de ongeschikte kandidaat
  • De kosten van het ontslag
  • Een ongeschikte werknemer kan zorgen voor irritaties en een daling in motivatie bij de huidige werknemers. Zo kan het zelfs gebeuren dat uw andere werknemers vertrekken

De omvang van deze totale kosten is natuurlijk afhankelijk van de werkinhoud en de aard van de onderneming. De kosten kunnen echter zomaar oplopen tot in de duizenden euro’s!

Hoe kiest u de juiste kandidaat?

Natuurlijk wilt u als ondernemer de hoge kosten voorkomen die komen kijken bij het aannemen van de verkeerde kandidaat. Gelukkig zijn er verschillende organisaties die u kunnen ondersteunen bij het maken van de juiste keuze door middel van een assessment. Door zo’n assessment worden de capaciteiten, talenten en persoonskenmerken van de kandidaat helder en overzichtelijk in beeld gebracht. Onder andere het daadwerkelijke gedrag van de kandidaat, kwaliteiten, aandachtspunten en de match met de organisatie worden getoetst. Daarbij kan bijvoorbeeld gebruik gemaakt worden van de Talenten Motivatie Analyse (TMA), waar een TMA training voor gevolg kan worden. Een assessment kan bestaan uit gesprekssimulaties, schrijfopdrachten, analyseopdrachten en basket-in opdrachten. Vervolgens presenteren de experts een rapport met hun bevindingen en een advies over uw kandidaten.